poniedziałek, 2 lutego 2015

Dlaczego dorośli nie lubią sztuki ? // Why adults hate art ?


Całkiem niedawno rozmawiałam z jedną z moich koleżanek . Niby nic ciekawego, zwykła rozmowa na temat studiów, życia . Potem ona wspomniała coś o swojej pracy, że nie ma czasu na nic, i do tego musi studiować . Kiedy była mała uwielbiała malować, rysować, wszędzie było jej pełno, a teraz dorosła i wszystko jest zupełnie inne .

Ta bardzo głęboka myśl przyszła do mnie w raczej mniej ciekawym otoczeniu . Siedziałam sobie sama, popijałam zieloną herbatkę i nie miałam humoru by robić cokolwiek pożytecznego dla świata jak i dla siebie . Scrollowałam Tumblra i Facebooka z góry na dół, bardziej z nudy niż z braku inspiracji i wtedy niespodziewanie przeczytałam jeden post, który przypomniał mi o tej zupełnie zwyczajnej rozmowie . Dlaczego starsi ludzie zapominają jak było wspaniale kiedy byli dziećmi ? Dlaczego teraz boją się robić wszystkie te rzeczy, które sprawiały im radość kiedyś ? Pamiętam siebie w przedszkolu . Uwielbiałam występować w małych przedstawieniach na każdą możliwą okazję przed rodzicami i dziadkami . Uwielbiałam śpiewać . I nie przejmowałam się zbytnio czy mi to wychodzi czy nie . Po prostu śpiewałam zawsze jak najgłośniej, ponieważ lubiłam to robić a inne dzieci też śpiewały więc dlaczego nie ja . Nie czułam się zmieszana pokazując moje super poważne i jakże przemyślane dzieła sztuki wszystkim naokoło .


Dzisiaj czuję się trochę szczęściarą, że studiuję to co studiuję, i że mam okazję pobawić się w artystę kilka razy w tygodniu . Nie ukrywam, że przez większość tego czasu jestem zła na siebie, że inni mówią mi,  że powinnam być bardziej kreatywna i innowacyjna, a ja mam wymyślać dojrzałe projekty nie mając pojęcia, gdzie zacząć . Ale wiecie co, to jest super . Czasem tak sobie myślę o ciężko pracujących ludziach w biurach nie-biurach i jest mi smutno . Kreatywność i tworzenie nie jest przeznaczone tylko dla przedszkolaków i studentów ASP czy architektury, ale dla wszystkich . To jest forma wyrażania siebie, niekoniecznie emocji . Nie od razu musimy być Słowackim czy Michałem Aniołem . Rozumiem, że wielu ludzi nie uznaje w ogóle czegoś takiego jak „ekspresja”, ale sami spójrzcie na statystyki . Coraz więcej ludzi cierpi na depresję i inne choroby związane z psychiką, zmęczeniem, przepracowaniem . Szczerze wierzę, że sztuka nieważne jaka by ona nie była potrafi pomóc i stać się lekarstwem na wszelkie złe myśli . Taki Baudelaire na przykład . Całą swoją nienawiść do świata pakował w tomiki poezji . I kto powie, że te nie jest sztuka ?

Moja koleżanka była tylko przykładem . Ale codziennie obcujemy z ludźmi tak bardzo podobnymi do niej . Moja mama, może twój tata . Sztuka jest magią, zarezerwowaną dla wszystkich . Dorośli się po prostu boją . Społeczeństwo lubi siebie oceniać, a niektóre opinie mogą wyrządzić nie mała krzywdę . Ale to dotyczy wszystkich . Ja boję się cały czas . Robiąc jakiekolwiek projekty na uczelnię, nie dość, że poświęcam na nie zdecydowanie za dużo czasu, to jeszcze nie jestem z nich potem dumna . Nie macie pojęcia jak frustrujące takie uczucie potrafi być . Ale studia są studiami . Liczą się zaliczenia . Wykonując coś samemu dla siebie, nie ma potrzeby stresu czy osiągania perfekcji w pierwszej sekundzie tworzenia . Trzeba najzwyklej w świecie wziąć się w garść i robić rzeczy, które nam pomogą poczuć się milion razy lepiej . Sztuka leczy . Obiecuję .


Some time ago I’ve been talking with one of my friends . We were talking about studies, hobbies, nothing interesting . She told me that during academic year she didn’t have a lot of free time, she had to work, and then she mentioned that when she was a child she loved painting, drawing and she was just an artsy kid . Okey . Normal conversation . But now I realize how big this thing is .

I was sitting on my own, I was in a grey mood . I didn’t really want to do anything . Simply I had one of those days that you just want to lay in bed all day and watch some Tumblr . I was scrolling down the Facebook page and one post reminded me this small talk . Why old people forget how cool is to be a kid ? Why are they scared to be more open and do stuff which simply make them happy ? I remember myself in a kinder garden . I loved perform in front of parental audience during small plays . I loved sing . And I didn’t really care if I could sing well or not . I was singing because I liked it and all children were doing it so why not me ? I loved show my serious masterpieces to everyone . And you know what is the best ? I wasn’t ashamed .


I feel quite lucky that I’ve chosen an artsy minor . Very often and honestly the most of the time I’m told to be more creative or just to do things even if I have no clue where to start . But it’s great . When I think about “normal” people who just sit all day doing their super-important job, I feel sad . Creativity is something for everyone . It’s a way of expressing . I understand that probably a big number of people don’t really bother to “express” their selves but look at statistics . More and more people suffer from depression and other mental illnesses . I believe that art is such an amazing medicine for all these bad thoughts around us .

My friend was just an example . But on daily basis we meet so many people like her . My mum, your dad maybe . Art is magical . Adults are so afraid of doing things sometimes . Maybe it’s because of others opinions, definitely judging doesn’t help anyone . I’m scared most of my time . Creating some projects for university, I’m always stressed that it wouldn’t be as good as I want to . And in the end I’m not proud of it . However I’m spending too much time on them, I put too much effort in it . You have no idea how frustrated I feel sometimes . But when you do some work on your own, you shouldn’t be afraid . Just do things and it will make you feel million times better . I promise .

EskaDuna

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz